El llibre de Tim Harford La lógica oculta de la vida representa
el culte a la racionalitat. Harford vol buscar la lògica de les petites coses
del dia a dia i tot el llibre és una argumentació formada per exemples per
demostrar que realment res és irracional, que tot a la vida té una coherència
oculta que un economista pot ajudar a descobrir. És l’amor un sentiment
irracional? És el joc un mer impuls? Què mou realment les nostres relacions
personals? El cor o el cap?
La lógica oculta de la vida. loleemos.com |
Tim Harford en una presentació. poptech.org |
Aquesta dicotomia és la que presenta
Harford, que arriba a afirmar que fins i tot els sentiments que creiem més
espontanis es troben basats en la raó: “El amor no tiene nada de irracional”.
Per tant, la tesi del llibre, en paraules de l’autor, és la següent: “en primer
lugar, que el comportamiento racional se ha generalizado mucho más de lo que
imaginas y surge en los lugares más inesperados, incluso en las cabezas de los
adolescentes obsesionados por el sexo; y en segundo lugar, que la fe que tienen
los economistas en la racionalidad genera verdadera perspicacia”. Per Harford
el paper de l’economista és clau per intentar cercar sempre les causes
profundes dels fets, perquè és l’economia la que permet explicar moltes de les
tries que realitzem continuament. Tot i que la vida sembli una bogeria, tot té
un sentit, i Harford vol ajudar el lector a trobar-lo.
La lógica oculta de la vida es troba dividit en nou capítols. Al llarg de l’obra l’autor
mostra diferents situacions i conceptes i els explica lògicament: les
estratègies de l’amor i el sexe, la Teoria del Joc i el pòquer, la
delinqüència, el matrimoni, les relacions laborals o el racisme són alguns dels
temes que tracta.
A continuació analitzarem els
arguments de l’autor que ens han cridat més l’atenció.
Al capítol Presentando la lógica de la vida, Harford realitza una fotografia
de la delinqüència juvenil als EEUU. Enfront d’un corrent de pensament que
afirma que els actes violents són espontanis i els joves els realitzen sense
pensar, ell introdueix el terme de “delincuencia racional”. Segons Harford, els
infractors responen als riscos i als càstigs. I és precisament aquesta la
definición de racionalitat que estableix a les primeres pàgines: “la gente
racional responde a estímulos: cuando resulta más costoso hacer algo, la gente
tenderá a hacerlo menos; cuando resulta más fácil, económico o beneficioso, se
inclinará a hacerlo con más frecuencia”.
Per justificar i donar força al
concepte de “delincuencia racional”, l’economista fa servir les dades que ha
extret del sistema americà. La realitat és que cada estat té una diferent majoria d’edat (edat en què una persona
és considerada gran per ser jutjada per un tribunal de menors). Aquestes
diferències permeten veure si els joves responen davant les amenaces de presó.
La conclusió de la seva arguementació és que als estats on els tribunals per
adults són bastant més estrictes, el nombre de delicte és substancialment
inferior. A més a més, quan els sistema juvenil judicial estatunidenc es tornà
més benèvol entre 1978 i 1993, els delictes violents entre adolescents van augmentar
estrepitosament. Aquest resultat, que pot semblar innocent o obvi, mostra que
realment (tot i que sigui de manera inconscient), totes les persones pensen en
les conseqüències dels seus actes, en els pros i els contres. Fins i tot en un tema com el crim.
Al capítol ¿Se ha subestimado el divorcio? Harford estudia el mercat
matrimonial des del punt de vista d’un economista; parla de la competència,
l’oferta i la demanda del mercat. A través de l’observació de cites ràpides,
Harford se n’adona que tots els assistents canvien sistemàticament i
racionalment les seves exigències tot depenent de qui es presenta a la cita.
Com a valoració, la importància
d’aquest llibre creiem que rau en la relació que estableix entre temes
quotidians i economia. Harford troba una explicación econòmica a temes que,
aparentment, no tenen res a veure amb aquesta ciència. A més a més, el llibre
és divulgatiu i amè de llegir. Tot i això, la tesi ja queda molt clara a la
introducció i tot el llibre no deixa de ser un recull d’exemples i anècdotes
per provar la seva tesi. Quan el lector ha llegit tres o quatre exemples, tots
semblen iguals. Ja es veu el lligam amb la racionalitat. Per tant, l’estructura
del llibre és millorable; no calen tantes explicacions semblants per acabar comprovant
que tot el que analitza té una lògica econòmica.
Per altra banda, mereix una atenció
especial el capítol que tracta sobre la Teoria del Joc. Harford ha volgut
explicar aquesta teoria, cabdal en l’economia del segle XX, mitjançant la seva
relació amb anècdotes reals. El resultat és que, pel lector no entès en la
matèria, resulta feixuc i difícil d’entendre. I tot i que el mateix autor
sembla ser-ne conscient, d’aquesta dificultat, la despatxa amb un: “si te
sientes algo confuso es que estás empezando a comprender las dificultades
propias de la creación de Von Neumann” (que fou el creador de la Teoria del
Joc).
Tot i això, l’obra en general ens
aporta reflexió. Ens ajuda a mirar més enllà i a intentar descobrir la lògica
de tot. És recomanable malgrat que ens porti a reflexions tan colpidores com la
següent: “En temas de amor, ¿las personas se pasan la vida en busca de la
persona adecuada, la persona perfecta, o ajustan sus estándares a lo que pueden
conseguir?”. Segons Harford, tots canviem en nostre grau d’exigència i només
som exigents si ho podem ser. “En la batalla entre los cínicos y los
románticos, los cínicos ganan sin mucho esfuerzo”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada