divendres, 5 d’abril del 2013

La televisió, per la beneficència

La Marató de TV3 confirma més de 12 milions d'euros recaptats en la darrera edició

La darrera edició de La Marató de la Televisió de Catalunya ha recol·lectat un total de 12.387.634 euros destinats a la recerca contra el càncer. Així ens ho mostra el marcador final de la seva pàgina web oficial, que des del passat 16 de desembre ha anat sumant un número de donatius rècord. Avui, aquells qui ho vulguin ja poden col·laborar amb el proper projecte de recaptació de TV3, que estarà dedicat a les malalties neurodegeneratives. Els més de 12 milions d’euros recollits per La Marató 2012 demostren que la campanya solidària de la televisió pública és eficaç, com també ho fan les recaptacions caritatives de TVE o la BBC.
Marcador final de la 21ena edició de La Marató de TV3 //
www.tv3.cat/marato
La Marató de TV3: 119.004.096 euros

El passat 16 de desembre, els periodistes Ariadna Oltra i Òscar Dalmau presentaven en directe durant quinze hores la 21ena edició de La Marató de TV3. Poc més de cent dies després, la campanya de recaptació ha sumat 12.387.634 euros, uns dos milions més que els recol·lectats aquell dia. Aquesta suma de diners han ajudat a arribar als 119.004.096 euros totals que fins ara la Fundació de La Marató de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals ha recollit durant la vintena d’edicions celebrades des de l’any 1992.

Una mitjana de 396.000 espectadors, un 18,9% de quota de pantalla, 200.000 discos de La Marató venuts en un dia i les més de 10.000 còpies d’El Llibre de La Marató 2012 són altres dades que expliquen el compromís de la ciutadania i han ajudat a l’assoliment de l’èxit de la campanya de TV3. A més, a tot això també hi contribueix el recompte de 2.221 activitats populars que es van organitzar al voltant de la gala solidària, una mobilització civil protagonitzada per entitats, associacions i col·lectius d’arreu de Catalunya i un 21% superior en relació a l’edició del 2011.

La fundació humanitària explica que la seva missió és “fomentar i promoure la recerca biomèdica d’excel·lència, així com la sensibilització social sobre les malalties que es tracten al programa televisiu La Marató de TV3, mitjançant campanyes de participació ciutadana i actes de difusió i educació”. Ara bé, què se’n fa dels diners recaptats? Al llarg dels seus vint-i-un anys d’història, la Fundació ha col·laborat en gairebé 600 projectes de recerca i això significa la contribució econòmica en els estudis de més de 3.000 científics de diversos camps d’investigació.

Els 12 milions recaptats l’edició passada encara no tenen el destí decidit. Fins el proper 8 d’abril, tots els projectes de recerca sobre el càncer que ho vulguin poden presentar-se a la convocatòria d’ajuts impulsada per la Fundació de La Marató, però no serà fins el mes de novembre d’enguany quan finalment es coneixerà la distribució dels recursos econòmics aconseguits. Siguin quins siguin els seus beneficiaris, com expliquen des del seu portal, “la investigació oncològica a Catalunya suposarà un impuls important per avançar en nous mètodes de prevenció i de diagnòstic i per dissenyar teràpies més eficaces basades en la medicina personalitzada”.

Un moment del programa de La Marató 2012 / El Periódico de Catalunya

La quantitat de fons que recopilarà la 22ena edició de La Marató i si superarà o no el rècord de la seva predecessora és una incògnita que només el futur desvetllarà. El que sí sabem ja avui és que la propera edició apostarà per la recerca biomèdica en malalties neurodegeneratives, tals com l’Alzheimer, el Parkinson o l’esclerosi múltiple, i que espera una participació solidària de tots els ciutadans del territori català. Aquestes malalties també van ser les protagonistes de les telemaratons de 1996 i 2005.

Evolució de la recaptació de La Marató de TV3

ANY
MALALTIA
RECAPTACIÓ
DONATIUS
RECERCA FINAÇADA
1992
Leucèmia
1.230.128 €
22.914
Registre de Donants de Medul·la Òssia
1993
Síndrome de Down
2.352.669 €
53.056
1994
Càncer de mama i de còlon
3.035.331 €
62.821
1995
Malalties cardiovasculars
2.040.443 €
43.500
1996
Malalties neurològiques
4.107.795 €
90.765
1997
Malalties genètiques hereditàries
4.172.090 €
86.407
1998
Diabetis
3.945.421 €
123.221
1999
Trasplantaments
4.685.110 €
87.856
2000
Malalties mentals
4.511.808 €
78.808
2001
Sida
4.653.496 €
124.329
2002
Malalties inflamatòries cròniques
4.518.315 €
66.646
2003
Malalties respiratòries cròniques
4.279.265 €
73.541
2004
Càncer
8.712.000 €
435.975
2005
Alzeheimer i altres malalties del cervell
7.722.000 €
168.888
2006
Dolor crònic
6.993.481 €
175.992
2007
Malalties cardiovasculars
7.897.678 €
180.000
2008
Malalties mentals greus
6.972.342 €
81.484
2009
Malalties minoritàries
7.120.569 €
61.838
2010
Lesions medul·lars i cerebrals adquirides
8.735.103 €
71.325
2011
Regeneració i trasplantament d’òrgans
8.931.41 €

2012
Càncer
12.387.634 €



Els projectes solidaris de TVE i la BBC

Igual que TV3, altres cadenes de televisió fan una aposta decidida per la solidaritat i aprofiten la seva influència social i la seva capacitat per arribar a milions de llars per promoure-la. Sense anar més lluny, Televisió Espanyola es va sumar, ja fa anys, a la iniciativa solidària, igual que la BBC a Anglaterra. 

Cada 28 de desembre, el dia dels Innocents, la televisió pública de l’estat espanyol emet una gala benèfica, Inocente, inocente, mitjançant la qual fa una crida a la seva audiència per recaptar fons per un objectiu específic: ajudar els nens en risc de pobresa i exclusió social que tenen l’handicap afegit de patir càncer o alguna malaltia rara. La iniciativa, que se celebra des de l’any 1995, té una durada d’unes 3 hores aproximadament i té com a fil conductor fer innocentades a personatges públics, vinculats directament amb el panorama televisiu, esportiu i del món dels famosos en general.

Una gala de rècords

Igual que va passar amb La Marató de TV3, la gala benèfica de TVE va obtenir xifres de rècord. Es van recaptar fins a 1,3 milions d’euros que permetran ajudar a prop de 300.000 nens i nenes de tota Espanya que es troben en risc de pobresa o d’exclusió social amb l’afegit que pateixen discapacitats físiques i psíquiques, càncer o malalties estranyes. Segons ha anunciat aquest matí la mateixa fundació Inocente, fins a 68 entitats que havien proposat projectes es beneficiaran de la recaptació.

Les iniciatives resultants presenten projectes diversos vinculats a diversos aspectes de la formació i la millora de la qualitat de vida d’aquests infants. La majoria de projectes estan destinats a l’atenció mèdica i social: atenció domiciliària a nens amb càncer terminal, rehabilitació per menors amb malalties neuromusculars o ajuda i atenció per a nens trasplantats de fetge. Però també hi tenen cabuda projectes per obrir escletxes pel futur, com per exemple, una iniciativa que vol apostar per la promoció social i educativa d’aquests nens.


Red Nose Day

A Anglaterra, existeix una iniciativa similar. Si bé se celebra cada dos anys, té un gran impacte social i la resposta per part de la població és més que positiva. La gala benèfica Red Nose Day està en emissió des del 1988 i, aquest any 2013, la recaptació ha ascendit a les 75.107.851 lliures. Una xifra considerable que es destinarà, ni més ni menys, que a projectes solidaris dels quals se n’afavorirà Anglaterra, però també el continent africà.

La iniciativa, tanmateix, no va néixer de la mà de la cadena televisiva més popular britànica, sinó d’una organització caritativa nascuda l’any 1985, Comic Relief, que tenia per objectiu recaptar diners fent riure la gent. Així, cada lliura va a parar a projectes benèfics, mentre que els sous dels participants a les gales es paga mitjançant sponsors o els interessos derivats dels dipòsits que es creen amb les recaptacions. La BBC, per tant, és un dels patrocinadors principals de la proposta, al costat dels supermercats Sainbury’s, que s’encarreguen de la distribució i venta del merchandising.

El Mr Bean amb un nas vermell, fent honor al nom
de la campanya solidària // www.londonstudydiari.com

Diversitat de projectes

Des dels seus inicis ençà, s’han finançat centenars de projectes, principalments a Anglaterra i a l’Àfrica, encara que també n’hi ha de documentats al Brasil i a l’Índia. Destaquen, especialment, les iniciatives nacionals de millora social pels pensionistes o d’ajuda social. Ara bé, a Kenya, Uganda o Tanzània, entre altres regions, s’hi han desenvolupat importants campanyes de vacunació, així com la construcció d’escoles i treballs en pro de la igualtat i la seguretat.

Mireia Biel i Alba Mora

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada