La darrera edició de La
Marató de la Televisió de Catalunya ha recol·lectat un total de 12.387.634
euros destinats a la recerca contra el càncer. Així ens ho mostra el marcador
final de la seva pàgina web oficial, que des del passat 16 de desembre ha anat sumant
un número de donatius rècord. Avui, aquells qui ho vulguin ja poden col·laborar
amb el proper projecte de recaptació de TV3, que estarà dedicat a les malalties
neurodegeneratives. Els més de 12 milions d’euros recollits per La Marató 2012
demostren que la campanya solidària de la televisió pública és eficaç, com
també ho fan les recaptacions caritatives de TVE o la BBC.
El passat 16 de desembre,
els periodistes Ariadna Oltra i Òscar Dalmau presentaven en directe durant quinze
hores la 21ena edició de La Marató de TV3. Poc més de cent dies després, la
campanya de recaptació ha sumat 12.387.634 euros, uns dos milions més que els
recol·lectats aquell dia. Aquesta suma de diners han ajudat a arribar als
119.004.096 euros totals que fins ara la Fundació de La Marató de la Corporació
Catalana de Mitjans Audiovisuals ha recollit durant la vintena d’edicions
celebrades des de l’any 1992.
Una mitjana de 396.000
espectadors, un 18,9% de quota de pantalla, 200.000 discos de La Marató venuts
en un dia i les més de 10.000 còpies d’El Llibre de La Marató 2012 són altres
dades que expliquen el compromís de la ciutadania i han ajudat a l’assoliment
de l’èxit de la campanya de TV3. A més, a tot això també hi contribueix el
recompte de 2.221 activitats populars que es van organitzar al voltant de la
gala solidària, una mobilització civil protagonitzada per entitats,
associacions i col·lectius d’arreu de Catalunya i un 21% superior en relació a
l’edició del 2011.
La fundació humanitària
explica que la seva missió és “fomentar i promoure la recerca biomèdica
d’excel·lència, així com la sensibilització social sobre les malalties que es
tracten al programa televisiu La Marató de TV3, mitjançant campanyes de
participació ciutadana i actes de difusió i educació”. Ara bé, què se’n fa dels
diners recaptats? Al llarg dels seus vint-i-un anys d’història, la Fundació ha
col·laborat en gairebé 600 projectes de recerca i això significa la contribució
econòmica en els estudis de més de 3.000 científics de diversos camps
d’investigació.
Els 12 milions recaptats
l’edició passada encara no tenen el destí decidit. Fins el proper 8 d’abril,
tots els projectes de recerca sobre el càncer que ho vulguin poden presentar-se
a la convocatòria d’ajuts impulsada per la Fundació de La Marató, però no serà
fins el mes de novembre d’enguany quan finalment es coneixerà la distribució
dels recursos econòmics aconseguits. Siguin quins siguin els seus beneficiaris,
com expliquen des del seu portal, “la investigació oncològica a Catalunya
suposarà un impuls important per avançar en nous mètodes de prevenció i de
diagnòstic i per dissenyar teràpies més eficaces basades en la medicina
personalitzada”.
Un moment del programa de La Marató 2012 / El Periódico de Catalunya |
La quantitat de fons que
recopilarà la 22ena edició de La Marató i si superarà o no el rècord de la seva
predecessora és una incògnita que només el futur desvetllarà. El que sí sabem
ja avui és que la propera edició apostarà per la recerca biomèdica en malalties
neurodegeneratives, tals com l’Alzheimer, el Parkinson o l’esclerosi múltiple,
i que espera una participació solidària de tots els ciutadans del territori
català. Aquestes malalties també van ser les protagonistes de les telemaratons
de 1996 i 2005.
Evolució de la recaptació de La Marató de TV3
ANY
|
MALALTIA
|
RECAPTACIÓ
|
DONATIUS
|
RECERCA FINAÇADA
|
1992
|
Leucèmia
|
1.230.128 €
|
22.914
|
Registre de Donants de
Medul·la Òssia
|
1993
|
Síndrome de Down
|
2.352.669 €
|
53.056
|
|
1994
|
Càncer de mama i de
còlon
|
3.035.331 €
|
62.821
|
|
1995
|
Malalties
cardiovasculars
|
2.040.443 €
|
43.500
|
|
1996
|
Malalties neurològiques
|
4.107.795 €
|
90.765
|
|
1997
|
Malalties genètiques
hereditàries
|
4.172.090 €
|
86.407
|
|
1998
|
Diabetis
|
3.945.421 €
|
123.221
|
|
1999
|
Trasplantaments
|
4.685.110 €
|
87.856
|
|
2000
|
Malalties mentals
|
4.511.808 €
|
78.808
|
|
2001
|
Sida
|
4.653.496 €
|
124.329
|
|
2002
|
Malalties inflamatòries
cròniques
|
4.518.315 €
|
66.646
|
|
2003
|
Malalties respiratòries
cròniques
|
4.279.265 €
|
73.541
|
|
2004
|
Càncer
|
8.712.000 €
|
435.975
|
|
2005
|
Alzeheimer i altres
malalties del cervell
|
7.722.000 €
|
168.888
|
|
2006
|
Dolor crònic
|
6.993.481 €
|
175.992
|
|
2007
|
Malalties
cardiovasculars
|
7.897.678 €
|
180.000
|
|
2008
|
Malalties mentals greus
|
6.972.342 €
|
81.484
|
|
2009
|
Malalties minoritàries
|
7.120.569 €
|
61.838
|
|
2010
|
Lesions medul·lars i
cerebrals adquirides
|
8.735.103 €
|
71.325
|
|
2011
|
Regeneració i
trasplantament d’òrgans
|
8.931.41 €
|
||
2012
|
Càncer
|
12.387.634 €
|
Els projectes solidaris de TVE i la BBC
Igual que TV3, altres cadenes de televisió fan una aposta decidida per la solidaritat i aprofiten la seva influència social i la seva capacitat per arribar a milions de llars per promoure-la. Sense anar més lluny, Televisió Espanyola es va sumar, ja fa anys, a la iniciativa solidària, igual que la BBC a Anglaterra.
Cada 28 de desembre, el dia dels Innocents, la televisió pública de l’estat espanyol emet una gala benèfica, Inocente, inocente, mitjançant la qual fa una crida a la seva audiència per recaptar fons per un objectiu específic: ajudar els nens en risc de pobresa i exclusió social que tenen l’handicap afegit de patir càncer o alguna malaltia rara. La iniciativa, que se celebra des de l’any 1995, té una durada d’unes 3 hores aproximadament i té com a fil conductor fer innocentades a personatges públics, vinculats directament amb el panorama televisiu, esportiu i del món dels famosos en general.
Igual que TV3, altres cadenes de televisió fan una aposta decidida per la solidaritat i aprofiten la seva influència social i la seva capacitat per arribar a milions de llars per promoure-la. Sense anar més lluny, Televisió Espanyola es va sumar, ja fa anys, a la iniciativa solidària, igual que la BBC a Anglaterra.
Cada 28 de desembre, el dia dels Innocents, la televisió pública de l’estat espanyol emet una gala benèfica, Inocente, inocente, mitjançant la qual fa una crida a la seva audiència per recaptar fons per un objectiu específic: ajudar els nens en risc de pobresa i exclusió social que tenen l’handicap afegit de patir càncer o alguna malaltia rara. La iniciativa, que se celebra des de l’any 1995, té una durada d’unes 3 hores aproximadament i té com a fil conductor fer innocentades a personatges públics, vinculats directament amb el panorama televisiu, esportiu i del món dels famosos en general.
Una gala de rècords
Igual que va passar amb La Marató de TV3, la gala benèfica de TVE va obtenir xifres de rècord. Es van recaptar fins a 1,3 milions d’euros que permetran ajudar a prop de 300.000 nens i nenes de tota Espanya que es troben en risc de pobresa o d’exclusió social amb l’afegit que pateixen discapacitats físiques i psíquiques, càncer o malalties estranyes. Segons ha anunciat aquest matí la mateixa fundació Inocente, fins a 68 entitats que havien proposat projectes es beneficiaran de la recaptació.
Les iniciatives resultants presenten projectes diversos vinculats a diversos aspectes de la formació i la millora de la qualitat de vida d’aquests infants. La majoria de projectes estan destinats a l’atenció mèdica i social: atenció domiciliària a nens amb càncer terminal, rehabilitació per menors amb malalties neuromusculars o ajuda i atenció per a nens trasplantats de fetge. Però també hi tenen cabuda projectes per obrir escletxes pel futur, com per exemple, una iniciativa que vol apostar per la promoció social i educativa d’aquests nens.
Red Nose Day
A Anglaterra, existeix una iniciativa similar. Si bé se celebra cada dos anys, té un gran impacte social i la resposta per part de la població és més que positiva. La gala benèfica Red Nose Day està en emissió des del 1988 i, aquest any 2013, la recaptació ha ascendit a les 75.107.851 lliures. Una xifra considerable que es destinarà, ni més ni menys, que a projectes solidaris dels quals se n’afavorirà Anglaterra, però també el continent africà.
A Anglaterra, existeix una iniciativa similar. Si bé se celebra cada dos anys, té un gran impacte social i la resposta per part de la població és més que positiva. La gala benèfica Red Nose Day està en emissió des del 1988 i, aquest any 2013, la recaptació ha ascendit a les 75.107.851 lliures. Una xifra considerable que es destinarà, ni més ni menys, que a projectes solidaris dels quals se n’afavorirà Anglaterra, però també el continent africà.
La iniciativa, tanmateix, no va néixer de la mà de la cadena televisiva més popular britànica, sinó d’una organització caritativa nascuda l’any 1985, Comic Relief, que tenia per objectiu recaptar diners fent riure la gent. Així, cada lliura va a parar a projectes benèfics, mentre que els sous dels participants a les gales es paga mitjançant sponsors o els interessos derivats dels dipòsits que es creen amb les recaptacions. La BBC, per tant, és un dels patrocinadors principals de la proposta, al costat dels supermercats Sainbury’s, que s’encarreguen de la distribució i venta del merchandising.
El Mr Bean amb un nas vermell, fent honor al nom de la campanya solidària // www.londonstudydiari.com |
Diversitat de projectes
Des dels seus inicis ençà, s’han finançat centenars de projectes, principalments a Anglaterra i a l’Àfrica, encara que també n’hi ha de documentats al Brasil i a l’Índia. Destaquen, especialment, les iniciatives nacionals de millora social pels pensionistes o d’ajuda social. Ara bé, a Kenya, Uganda o Tanzània, entre altres regions, s’hi han desenvolupat importants campanyes de vacunació, així com la construcció d’escoles i treballs en pro de la igualtat i la seguretat.
Mireia Biel i Alba Mora
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada