dijous, 18 d’abril del 2013

L'economia afluixa; la solidaritat, no


La ciutadania s'uneix davant la crisi amb el creixement del voluntariat i el naixement de noves plataformes populars



Sis milions de treballadors en edat activa es troben a l’atur. El 32% dels suïcidis es relacionen directament amb la crisi. Un dèficit públic del 7% del PIB. Dues recessions en cinc anys. Rescat bancari encobert de l’economia espanyola. I trenta grans casos de corrupció. Amb un present així, el futur de l’economia d’Espanya es preveu més que incert. Però davant d’aquesta inestabilitat, la ciutadania s’uneix per fer força, per ajudar al veí o la veïna i a amics i familiars, però també a desconeguts que ho necessiten. Solidaritat. Cooperació. Consciència. És el moment del voluntariat i de les plataformes populars.


La voluntat de la ciutadania

“El 9% de la població espanyola col·labora econòmicament, ja sigui de forma regular o puntualment, amb causes socials”, explica l’informe Lacolaboración de los españoles con las ONG y el perfil del donante de l’Asociación Española de Fundraising. I això significa 3,6 milions de donants i 670 milions d’euros l’any. Es tracta de dades especialment rellevants si hi afegim el fet que en època de crisi, les aportacions solidàries no van enrere: “La gran majoria, el 52%, tot i la crisi segueix aportant i fent un esforç en la seva economia personal i familiar per solidaritat”.

Però quins són els motius d’aquest altruisme? L’informe recull el sentiment de justícia i necessitat dels donants respecte els més necessitats. Una quarta part dels col·laboradors creuen que les aportacions poden millorar el món, mentre que una altra quarta part reconeix que darrere la seva donació hi ha una motivació per assolir una satisfacció personal i sentir-se bé amb sí mateix. Siguin quines siguin les raons de cadascú, el més important és que des de l’any 2006, les aportacions econòmiques regulars han augmentat, que han passat gairebé al 40%.

Pel que fa a les previsions, l’informe de l’Asociación Española de Fundraising calcula que “només un 5% dels donants actuals deixarà d’aportar econòmicament”. Tanmateix, ser solidari no és necessàriament és sinònim de fer donatius econòmics, sinó que cada vegada més persones aposten pel voluntariat, és a dir, la dedicació d’una part del teu temps als altres.


Ajudar

Es pot ser voluntari en molts àmbits diferents: infància, salut, cooperació internacional, medi ambient, civisme, oci, desenvolupament socioeconòmic, drets humans... L’objectiu és ajudar. La Llei Espanyola del Voluntariat definia el voluntariat, l’any 1996, com “un conjunt d’activitats d’interès general, desenvolupats per persones físiques, sempre que aquestes no es realitzin en virtut d’una relació laboral, funcionarial, mercantil o qualsevol altra retribuïda”. La Plataforma del Voluntariado de España afegeix que les activitats s’han de fer “de manera altruista i solidària” i “davant de situacions de vulneració, privació o falta de drets o oportunitats per assolir una millor qualitat de vida i una major cohesió i justícia social”.

La Plataforma del Voluntariado de España ha realitzat un estudi titulat Profundizar en el voluntariado: los retos hasta 2020. En ell, s’hi exposa que el perfil del voluntari és una persona amb estudis universitaris, amb càrrecs de responsabilitat i amb compromís polític. Luciano Poyato, el president de la plataforma, considera essencial incorporar el voluntariat i els seus valors en totes les etapes del cicle educatiu, així com en l’agenda política i en la societat en general: “Hi ha tanta crisi de valors i desesperació que o nosaltres ens responsabilitzem de posar aquest tema en l’agenda política o serà difícil que aquest tema es mogui, ha de ser un objectiu prioritari”.

“En aquests moments de dolorosa i profunda crisi que estem patint, especialment en les persones que més ho pateixen, la ciutadania troba en la participació i en el compromís social una de les millors eines per contribuir en el benestar dels col·lectius més vulnerables i que més pateixen”. Són paraules de Salomé Adroher, directora general de Serveis per a la Família i la Infància, qui també considera la importància d’un “voluntariat en el qual tothom dóna i rep alhora” i en la rellevància de la “dimensió comunitària i recíproca del voluntariat en temps en els quals l’individualisme sembla estendre’s”.


El voluntariat en xifres

Les últimes dades registrades confirmen que més de sis milions de persones fan tasques de voluntariat a Espanya, fet que suposa un increment respecte anys anteriors. Segons la Plataforma del Voluntariado, l’impacte de la feina realitzada pels voluntaris és eficaç i en destaca “un notable augment de persones grans i persones en situació de desocupació”. Així, es demostren les paraules anteriors d’Adroher que feien referència a la solidaritat com una cosa recíproca: els col·lectius més vulnerables, en aquest cas la gent gran i els aturats, també ajuden.

A més a més, la plataforma voluntària publicava recentment que “la X Solidària millora la vida de més d’un milió de persones grans”. Però no només la gent gran resulta beneficiària de la solidaritat de gairebé sis milions de persones contribuents, sinó també “les ONG d’acció social dirigides a atendre les necessitats de les persones en risc d’exclusió social”. Gràcies a les aportacions dels contribuents, es poden engegar nous programes amb finalitats socials i ajudar a les entitats del Tercer Sector que tenen per objectiu millorar el nivell de vida de les persones. La Plataforma del Voluntariado de España creu fermament en la sensibilització com una manera d’animar a marcar la casella de “Finalitats Socials” de la Declaració de la Renda, “un gest solidari que no costa res”.

És remarcable, d’altra banda, el que explica un estudi de la Fundació Adecco: “Empresa i voluntariat, lluny de ser antagònics, són una combinació poderosa que ben gestionada reporta un evident benefici social a la comunitat alhora que contribueix que l’empresa aconsegueixi els seus objectius de negoci de manera més rendible”. D’aquesta manera, les activitats de voluntariat també ocupen un lloc destacat dins de moltes empreses, tals com MRW, Grupo Mahou San Miguel o NH Hoteles. L’estudi de la Fundación Adecco especifica, a més, que s’ha contribuït a la implantació de 135 activitats solidàries en diferents empreses amb l’objectiu de contractar més de cinc mil persones amb discapacitat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada