dijous, 7 de març del 2013

Més emprenedors en un país desfavorable a la creativitat


Negocis de nova creació s'atreveixen a néixer com a solució a la crisi de l'economia espanyola



Emprenedor és aquell qui posa en marxa un activitat empresarial i és capaç de resoldre reptes i afrontar accions atzaroses. I jove és qui es troba en plena joventut, que té poca edat. Amb tot, què suposa ser un emprenedor jove a Espanya? La definició no es troba en els diccionaris, però l’actualitat va plena de notícies que ens expliquen la situació actual dels qui s’atreveixen a fer ús de la seva creativitat i començar una empresa des de zero. No ho tenen fàcil. Espanya passa per temps complicats i l’emprenedoria apareix com una bona solució a l’alta taxa d’atur.


El número d’emprenedors es dispara

Una nova cultura emprenedora està naixent a Espanya empesa per la necessitat de buscar alternatives a un sector laboral que fa temps que fluixeja. Per cada empresa que tanca, se n’obren unes altres quatre i aquesta estadística resulta una dada per a l’optimisme. Les xifres de BusinessInFact especifiquen que entre el gener i el novembre de l’any passat varen aparèixer 80.000 empreses de nova creació, mentre que varen ser 20.000 les que es van veure obligades a tancar. I això suposa un 6% més d’emprenedors a Espanya, però un 15% més d’empreses tancades respecte l’any 2011.

La figura de l'emprenedor espanyol: home, adult i de renda alta /
Font: www.readyforventures.com

dimecres, 6 de març del 2013

Com puc reclamar en cas de grans retards, cancel·lacions o overbooking en un vol?

Degut a les tarifes low-cost d’algunes companyies aèries, cada cop més gent escull l’avió com a mitjà de transport de mitja i llarga distància, ja sigui per treball o per plaer. El que molta gent desconeix és com pot reclamar en cas de trobar-se en una situació en què el passatger no pugui embarcar al vol ja sigui perquè aquest ha estat cancel·lat, tingui un gran retard o hi hagi una situació d’overbooking.

Cada estat membre de la Unió Europea designa un organisme responsable de la supervisió del compliment del Reglament (CE) 261/2004 pel que fa als vols procedents dels aeroports situats al seu territori i als vols procedents d’un altre país i amb destinació a aquests aeroports. A Espanya, l’organisme responsable és l'Agència Estatal de Seguretat Aèria

En aquest Reglament  s'estableix que els passatgers han de poder reclamar davant els Estats Membres l’incompliment de la companyia aèria per les obligacions establertes per denegació d’embarcament ja sigui per overbooking, grans retards o cancel·lacions.

Vols cancel·lats degut a la vaga d'Iberia

dimarts, 5 de març del 2013

La major vaga de la història d’Iberia

Continuen les reivindicacions en contra del pla de reestructuració de l'aerolínia

A Iberia se li envà la situació de les mans. El pla de reestructuració de la aerolínia espanyola ha donat peu a una vaga de treballadors que va iniciar-se el dilluns 18 de febrer i que ahir començava la seva segona jornada de reivindicacions. Els prop de 20.000 empleats de la companyia mostren el seu desacord envers els 3.800 acomiadaments previstos i les baixades de sou pertinents.

La companyia aèria pateix una de les crisis més importants de la seva història

Des d’un bon inici, la companyia aèria va posar èmfasi en insistir en que els dies d’aturades empitjorarien la situació i va fer una crida als col·lectius per desconvocar la vaga al considerar que aquesta només perjudica als seus clients, la seva reputació i els mateixos empleats. Però aquestes paraules no van ser escoltades per les milers de persones que veuen com es contempla la possibilitat d’un ERE que acabaria amb el 19% de la plantilla. 

Renfe estén a tot Catalunya la devolució del bitllet en cas de retards

Des d’aquesta setmana tot aquell qui viatgi en alguna de les línies de Rodalies de Catalunya i pateixi un retard superior als 15 minuts podrà recuperar el valor del bitllet. Així ho ha acordat Renfe, que amb la decisió estendrà al conjunt de línies ferroviàries que opera al país aquesta opció especialment necessària en un context econòmic com l’actual. La prova: només l’any passat es van entregar 287.000 devolucions sol·licitades pels viatgers de les àrees de Barcelona i Girona (zones on ja funcionava el sistema de devolució) que van patir algun retard en el servei que ofereix la companyia ferroviària espanyola.

dilluns, 4 de març del 2013

New devices shine at Mobile World Congress


Less novelties, but better gadgets at affordable prices to engage new markets


Everyone knows the MWC is the best place to show the latest technology. It’s the correct place for brands to get new costumers and for SMEs to go straight ahead to their success. And so, that’s what companies did during the four-day congress in Barcelona. Samsung, Vodafone or Ericsson showed up their new cutting-edge products in order to prove they still develop the pioneering technology, although neither Apple, Blackberry, Microsoft nor Android took part of the world’s most important mobile meeting.

The 2013 MWC attended an edition market by innovation. The more modern devices are, the littler and quicker they become. However, what big companies broadly displayed were more improvements than new releases. The reason is they really wanted to embrace a bigger and diverse market. To do so, then, operators presented best prices for novelties as well as more usability and durability.

Outside of MWC

El paquetazo rojo: circumstàncies i conseqüències de la devaluació a Veneçuela


El paquetazo rojo comença a fer de les seves a Veneçuela. No fa ni un mes que el govern veneçolà va anunciar un paquet de mesures econòmiques que són conegudes entre la població com a paquetazo rojo o sangriento. Per què aquest nom? “Porque todo es escaso, no hay oferta, no hay trabajo”, afirma un ciutadà a El Noticiero Digital, el primer portal i fòrum de notícies del país. L’ambient està molt caldejat. El dia 13 de febrer va entrar en vigor l’última devaluació de la moneda, del bolívar veneçolà. I diem última perquè és la cinquena devaluació que es produeix en una dècada en aquest país. La moneda local, el bolívar, perd valor davant del dòlar, amb el qual està fixat. És a dir, cada cop que es devalua el bolívar la moneda perd valor real, és més feble. Per veure-ho clar, el 2010 2,5 bolívars equivalien a un dòlar. El tipus de canvi passà a ser de 4,3 bolívars per cada dòlar el 2011 (llavors es necessitaven gairebé el doble de bolívars que l’any anterior per adquirir un dòlar). L’última devaluació ha significat un 46,7% de depreciació de la moneda: ara un dòlar equival a 6,3 bolívars.Una mesura que tindrà conseqüències directes sobre la població.
Manifestació a Caracas. El Heraldo
Cal analitzar una sèrie de característiques úniques de l’economia veneçolana per situar-nos i poder entendre quines conseqüències tindrà aquesta mesura.

Tipus de canvi fix
La taxa o tipus de canvi és el valor d’una moneda estrangera expressada en unitats de moneda nacional. En el cas de Veneçuela, el tipus de canvi actual és de 6,3 bolívars per cada dòlar. Però Veneçuela es troba en una situació curiosa. Té un tipus de canvi fix. Què vol dir això? Que el valor de la moneda el marca el Banc Central o el Govern i es manté estable. No canvia. Un dòlar equivaldrà a 6,3 bolívars exactes fins que el govern decideixi tornar a elevar la xifra. És una situació poc freqüent actualment, on el tipus de canvi que impera al món és el tipus de canvi variable, en el qual el valor de les divises canvia constantment segons el joc de l'oferta i la demanda. Com a exemple gràfic, un euro equivalia a 1,3304 dòlars el passat dia 25. Dos dies més tard, un euro valia 1,3097 dòlars. L’ajustament és instantani i pot variar cada segon. La majoria dels països van adoptar aquest tipus de canvi, el flexible, perquè té una sèrie d’avantatges clars, com per exemple l’ajustament que es produeix sense la intervenció de cap poder. És per això que actualment s’alcen moltes veus contra el tipus de canvi fix a Veneçuela.


Què vol dir que el Regne Unit ha perdut la triple A?

Moody’s, una de les agències de qualificació de riscos més importants a nivell mundial,  ha rebaixat la qualificació AAA al Regne Unit i li ha atorgat la Doble A1. Arran d’aquesta decisió, el “selecte club de la triple A”, que aglutina aquells països que obtenen la màxima qualificació per part de les tres majors agències del món, queda encara més reduït. A hores d’ara, aquest club està integrat per Alemanya, Holanda, Finlàndia, Luxemburg, suècia, Noruega, Dinamarca, Suïssa, Canadà, Singapur i Austràlia. No obstant això, al llarg d’aquests darrers anys són uns quants els països que n’han quedat fora: Espanya (2009), Estats Units (2011) i Àustria i França (2012).


Què són les agències de qualificació de riscos?
Agències de qualificació de riscos, agències de ràting, agències de classificació de crèdits i agències de qualificació són tot de sinònims que fan referència a aquelles empreses que s’encarreguen de qualificar uns determinats productes o actius, els quals pertanyen a empreses, estats o governs regionals, per encàrrec d’un client.
Les notes o qualificacions que atorguen aquestes agències valoren el risc d’impagament i el detriment de la solvència de l’emissor. Per tal de valorar el risc fan servir uns models economètrics que mesuren el potencial econòmic del subjecte que analitzen. Les qualificacions són importants perquè informen de si la inversió en un determinat producte financer (bons o accions) és arriscada o no. Aquesta informació interessa els inversors perquè els orienta de la possibilitat que hi ha que cobrin els interessos o bé que recuperin els diners invertits un cop hagi vençut el producte.
Existeixen 74 agències de ràting arreu del món, però aquest mercat està controlat per tres empreses de Nova York que dominen més del  90% del mercat. Aquestes empreses són: Standard & Poor’s, Moody’s- Moody’s Investors Service i Fitch- Fitch Ratings. És per això que es pot considerar que es tracta d’un mercat d’oligopoli.