Cada estat membre de la Unió Europea designa un organisme
responsable de la supervisió del compliment del Reglament (CE) 261/2004 pel que fa als vols
procedents dels aeroports situats al seu territori i als vols procedents d’un
altre país i amb destinació a aquests aeroports. A Espanya, l’organisme
responsable és l'Agència Estatal de Seguretat Aèria.
En aquest Reglament s'estableix que els passatgers han
de poder reclamar davant els Estats Membres l’incompliment de la companyia
aèria per les obligacions establertes per
denegació d’embarcament ja sigui per overbooking, grans retards o cancel·lacions.
Vols cancel·lats degut a la vaga d'Iberia |
Per tant, si el seu vol surt d’un país de la Unió
Europea, Suïssa, Islàndia o Noruega, ha de presentar una reclamació a l’organisme
competent del país. Si viatja fora de la Unió Europea en un vol operat per una
companyia comunitària, presenti la reclamació al país de la Unió Europea on
aterri el vol. Vegin el llistat d’organismes europeus responsables del
Reglament a cadascun dels països citats.
Si vostè ha sofert una cancel·lació o retard d’un vol o
li han denegat l’embarcament, haurà de presentar una denuncia davant l’Agència
Estatal de Seguretat Aèria. Per a fer-ho, cal enviar una reclamació per escrit
a la companyia aèria corresponent i esperar un temps prudencial a que la
companyia contesti la seva reclamació.
En el cas d’haver rebut una contestació i que consideri que
la companyia ha incomplert les seves obligacions amb els passatgers imposades
al Reglament, independentment de les accions legals que vostè vulgui iniciar
contra la companyia aèria, pot presentar una denúncia davant l’Agència de
Seguretat Aèria per informar d’aquest incompliment. Es recomana que per a
formular aquesta denúncia s’utilitzi el format normalitzat.
Però si tot i la intervenció de l’Agència Estatal de
Seguretat Aèria, vostè considera que la companyia aèria no compleix les seves
obligacions, o la solució obtinguda no el satisfà, sempre pot acudir a la via
judicial per aconseguir que aquesta compleixi amb la normativa o per obtenir
una indemnització per danys i perjudicis.
Sovint les vagues alteren el funcionament dels vols |
En el cas de grans retards, el Reglament (CE) 261/2004 del Parlament Europeu i del Consell estableix que:
“els passatgers que sofreixin un retard d’una duració determinada en funció de
la distància a recórrer tindran dret a informació, atenció i reemborsament del
seu bitllet o un transport alternatiu. Tanmateix tindran dret a compensació
econòmica segons una sentencia del Tribunal de Justícia de la unió Europea del
23 d’octubre del 2012”. Per a conèixer els paràmetres dels drets segons el
retràs i la distància del vol, consultin les taules de la imatge 3.
Quadre resum dels drets segons retard i distància del vol |
Un altre motiu
pel qual se li pot denegar l’embarcament és per una situació d’overbooking. Aquesta situació està permesa per la llei, i
succeeix quan el nombre de passatgers és major que el nombre de places a l’avió
degut, normalment, a la sobre venta de places en previsió de passatgers que no
es presentaran o cancel·laran les seves reserves.
Quan el
transportista es veu obligat a denegar l’embarcament ha de buscar passatgers
amb els que pugui arribar a un acord perquè renunciïn voluntàriament a la seva
plaça. Tant sols si no hi ha voluntaris el transportista podrà denegar l’embarcament
contra la voluntat dels passatgers.
Resum dels drets per denegació d'embarcament per overbooking |
Pel que fa a la
cancel·lació d’un vol, s’entén com a la no realització d’un vol programat i en
el que al menys hi havia una plaça reservada. Els passatgers als quals se’ls
cancel·li un vol tenen diversos drets recollits dins el Reglament (CE)
261/2004.
En primer lloc tenen
dret a la informació. El transportista aeri té la obligació de proporcionar a
cadascun dels passatgers afectats in imprès en el que s’indiquin les normes en
matèria de compensació i assistència. També tenen dret a compensació
excepte quan el vol es cancel·la en situacions extraordinàries: inestabilitat
política, condicions meteorològiques incompatibles amb la realització del vol,
riscs per la seguretat, deficiències inesperades en la seguretat del vol i
vagues que afectin a les operacions de la companyia.
Tampoc existeix
el dret a compensació si el transportista aeri ha informat de la cancel·lació als
passatgers amb antelació suficient: amb al
menys dues setmanes d’antelació, entre
dues setmanes i set dies previs al vol i un nou vol ofert per la companyia que
surti en dues hores d’antelació com a màxim respecte a l’hora prevista de
sortida o amb menys de set dies d’antelació i un vol ofert per a companyia que
surti amb una hora d’antelació com a
màxim del vol original previst.
Si es té dret a
compensació, la companyia haurà d’abonar una compensació en metàl·lic, xec,
transferència o amb bons de la companyia (que no està obligat a acceptar).
Quanties per cancel·lació |
En el cas que el
transport alternatiu que ofereixi la companyia el porti a la seva destinació
amb diferencia en l’hora d’arribada respecte a la prevista, no inferior a 3
hores, les quanties per compensació poden veure’s reduïdes en un 50% depenent
del caràcter del vol i la distancia del mateix.
Reduccions en la compensació |
La cancel·lació
del vol també comporta el dret al reemborsament o al transport alternatiu, els
passatgers podran escollir entre tres opcions que el transportista els hi ha d’oferir:
el reemborsament en set dies del cost total del bitllet al preu al que es va
comprar, la conducció fins a la destinació final en condicions de transport
comparables el més ràpid possible o la conducció fins a la destinació final en
una data posterior que convingui al passatger en funció dels seients
disponibles.
Per últim, en cas
de cancel·lació l’afectat tindrà dret a atenció. El transportista oferirà gratuïtament
als passatgers menjar i refrescos suficients en funció del temps que sigui
necessari esperar fins la sortida del vol alternatiu ofert per la companyia
aèria així com dues trucades telefòniques gratuïtes, missatges de fax o correus
electrònics. En el cas que el vol alternatiu sigui al següent dia, el
transportista estarà obligat a oferir gratuïtament allotjament en un hotel i el
transport entre aquest i l’aeroport.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada