diumenge, 3 de març del 2013

MWC: un trampolí per l'emprenedoria catalana


Les empreses locals assoleixen contactes internacionals per ampliar les seves fronteres


El Mobile World Congress és, sens dubte, l’aparador de les grans marques i de les innovacions més pioneres. Ara bé, el recinte de la Fira de Barcelona té espai, també, per les empreses catalanes que s’obren camí en un sector emergent que no deixa de guanyar adeptes. Fins a 84 empreses espanyoles hi han participat, 57 de les quals eren catalanes. Quatre dies que els han servit per guanyar contactes, per conèixer les dinàmiques del sector, però sobretot per traçar el camí que han de seguir a partir d’ara.

Catalonia’. Aquest era el nom de l’estand on s’han instal·lat 48 d’aquestes empreses catalanes per llançar-se a un dels mercats més competitius del moment. La Generalitat de Catalunya ha actuat, en aquest cas, com a catalitzador i intermediari per tal d’asssegurar la presència d’aquests nous col·lectius al congrés més important de telefonia mòbil del món, així com de 9 projectes internacionals més, liderats per firmes catalanes, i que s’han situat a l’App Planet.

L'estand 'Catalonia', per obrir el món a les empreses catalanes


Radiografia

El sector de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) és un dels pocs que pot assegurar trobar-se en plena expansió. A Catalunya, la majoria d’empreses vinculades a les TIC desenvolupen projectes al voltant de les aplicacions per mòbil i, malgrat que la crisi econòmica és una amenaça constant, la seva activitat repercuteix al PIB català amb una xifra del 3%.

La seva presència al MWC és d’important rellevància si tenim en compte que Barcelona pot actuar com a capital mundial de la tecnologia i la innovació en telefonia mòbil. Les TIC constitueixen un sector molt localitzat a l’entorn de la ciutat comtal, format per pimes nascudes a partir d’accions emprenedores, atès que el 50% van aparèixer després de la crisi del 2001. Aquestes dades es contraposen, actualment, amb el fet que tenen una gran dependència dels mercats interns, perquè prop de tres quartes parts dels clients del sector català són empreses catalanes i espanyoles. Internacionalitzar-se, per tant, ha de ser el proper salt? El MWC els ha donat la resposta.


De Catalunya al món

El MWC no justificaria del tot la seva existència sense permetre els contactes internacionals que es produeixen entre les empreses d’arreu del món. Les empreses catalanes han estat d’enhorabona aquest any, ja que han augmentat els seus contactes de negocis en un 30%, segons les xifres que proporciona la Generalitat. Així, una mitjana de 200 contactes per cada empresa catalana que ha participat a l’estand ‘Catalonia’ fa que pagui la pena la inversió econòmica que cadascuna d’elles ha hagut de destinar per ser present al congrés. Aquests empresaris catalans valoren positivament la qualitat i la quantitat dels contactes assolits.

La gran oportunitat per fer contactes internacionals que ofereix el MWC s’ha fet efectiva, per exemple, entre la multinacional japonesa Fujitsu i les petites i mitjanes empreses catalanes presents en aquesta edició. L’empresa proveïdora de serveis i infraestructures TIC s’ha ofert a col·laborar-hi per desenvolupar projectes comuns. D’altra banda, cada vegada més empreses alienes a les telecomunicacions se sumen a la capitalitat mundial del mòbil de la ciutat de Barcelona. És el cas de la companyia cervesera Damm, que s’ha compromès a aportar 1 milió d’euros a la Fundació Mobile World Capital Barcelona amb la finalitat que les tecnologies de la informació i la comunicació ajudin també a la indústria de l’alimentació.

Fujitsu i pimes catalanes desenvoluparan projectes comuns

Una bona manera d’aconseguir aquests contactes és a través de les reunions del Brokerage Event, un espai organitzat per ACC1Ó a l’estand de ‘Catalonia’ i destinat a aquells empresaris que vulguin trobar nous socis internacionals. El 25% de les empreses que hi han participat enguany són d’origen català, que han vist, en una entrevista de 30 minuts amb altres empreses d’arreu del món, un bon sistema per obrir-se camí fora de Catalunya.


El MWC només és el primer pas

El MWC és el trampolí que ha d’ajudar a les empreses catalanes a fer el salt internacional. El MWC és, també, l’aparador de Catalunya al món, i les empreses catalanes presents, una representació de tot el que el territori aporta en el món de les telecomunicacions. “Les empreses catalanes són una front office del que Catalunya ofereix en el camp de les tecnologies mòbils”, en paraules del conseller d’Empresa i Ocupació, Felip Puig, que va fer una valoració positiva del paper de les empreses catalanes de la fira.

Puig, a més, va voler posar especial èmfasi en el fet que Barcelona no pot ser la capital de la telefonia mòbil només durant els quatre dies que dura la fira: “cal fer de Catalunya la plataforma del món mòbil durant els 365 dies de l’any”. És important que les empreses catalanes no només treballin en el mercat català i espanyol, sinó que aprofitin les oportunitats que ofereix el congrés per internacionalitzar-se i obrir mercats. “Ara comença una altra feina”, va afegir el conseller, “la de fer arribar a la ciutadania que el fet d’estar al capdavant de la innovació mundial també té aplicació a la vida de les persones, ja sigui generant ocupació i empresa o millorant les prestacions i serveis”. D’aquesta manera, el govern de la Generalitat vol fer sentir la capitalitat també als ciutadans de Catalunya.


Mireia Biel i Alba Mora

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada