diumenge, 21 d’abril del 2013

Què és un lobby?

Fa pocs dies, els mitjans feien ressò sobre que el lobby Club de Roma aterrava a Barcelona. Què és exactament un lobby? Quina funció tenen? Quins lobbies hi ha aquí al nostre país? 


Què és un lobby? 


Els diccionaris defineixen els lobbies com un col·lectiu amb uns interessos comuns que duu a terme diferents accions per tal d’influir l’administració pública perquè promogui decisions que els siguin favorables. També s’anomenen grups de pressió i es caracteritzen per defensar els seus interessos privats a les institucions publiques de manera que aquestes acabin legislant a favor seu i no a favor de la col·lectivitat. Durant els darrers anys s’han establert algunes regulacions que afecten els lobbies amb la finalitat que siguin més transparents.Per exemple, la Unió Europea regula els lobbies des del 2008 a través d’un registre públic. 
Logotip UNESA, un dels lobbies més grans del país
Als Estats Units, l’activitat dels grups de pressió és entesa com una col·laboració necessària que actua com a intermediària entre la societat i els poders públics per tal que l’exercici polític pugui ser eficaç. Els lobbies han estat en el punt de mira moltes vegades atès que s’han relacionat amb casos de corrupció política o acceptació de suborns militars. Aquests fets n’han qüestionat fortament la seva transaprència i legalitat. Arran d’aquests casos en què s’han dut a terme pràctiques incorrectes, els lobbies són vistos per la gent com quelcom negatiu que només afavoreix els interessos d’uns quants, que formen part de grups totalitaris i que imposen els seus ideals. 




Tipus de lobbies 


Els lobbies més destacats són: 

· La patronal o els gremis de treballadors influeixen en el desenvolupament de lleis laborals i de contractació d’empreses privades. En alguns casos, certs estats els atorguen privilegis i d’aquesta manera conformen un “estat capitalista corporatiu”. 

· Els sindicats són uns dels grups de pressió més importants que existeix. Les seves demandes s’han convertit en l’eix central de les polítiques estatals en molts països del món. Aquesta situació pot generar una relació clientelar entre els grups governants i les corporacions sindicals. 

· Els ecologistes són un tipus de grup de pressió que es distingeixen per aconseguir un gran impacte mediàtic. Normalment defensen qüestions relacionades amb el emdi ambient o la sanitat. Obtenen recolzament en les ONG i en organismos internacionals governamentals. 




Els lobbies a Espanya 


Alguns dels lobbies més importants de l’estat espanyol són UNESA i Telefónica. UNESA , l’Associació Espanyola d’Indústria Elèctrica, representa els interessos d’Endesa, Iberdrola, Gas Natural Fenosa, HC Energía i E.ON España. Com a lobby que és, sempre ha lluitat per influir en les decisions del govern. Un dels lemes que ha abanderat aquesta associació és que l’energia atòmica no és barata. Aquest lema no ha estat escollit envà, sinó que vetlla pels interessos econòmics de les empreses elèctriques que s’apleguen a UNESA, ja que si es promou l’ús d’energia nuclear el seu negoci en surt directament perjudicat. 

Telefónica, l’altra gran lobby, és una empresa que quan va néixer era pública i que quan es va privatitzar va seguir tenint en propietat les infraestructures publiques de telecomunicacions de què havia disposat fins llavors. Això va fer que Telefónica prengués part en el mercat d’operadores de telecomunicacions amb un gran avantatge respecte la competència. Malgrat que la infraestructura que empre l’empresa per a oferir el seu servei sigui la xarxa pública, els interessos que defensa són privats i, per tant, busca obtenir el major benefici econòmic possible. 

Darrerament, les disset empreses més grans d’Espanya s’han unit creant un lobby anomenat Consell Empresarial per a la Competitivitat. L’objectiu d’aquest és millorar la imatge de l’economia espanyola tot aportant noves idees i impulsant l’economia. A més a més, també volen recuperar la “cultura de l’esforç”. Les empreses que formen part d’aquest consell són Telefónica, El Corte Inglés, Mango, Grupo Barceló, Banco Santander, Repsol, Acciona, La Caixa, BBVA, Inditex, Grupo Planeta, MAPFRE, ACS, Ferrovial, Havas Media Group, Mercadona i Iberdrola, i l’Institut de l’Empresa Familiar. Aquest conjunt d’empreses són importants perquè tenen una facturació conjunta que equival al 35,2% del PIB espanyol, són presents a tots els continents i donen feina a 1.700.000 persones de manera directa.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada