A Iberia se li envà la situació de les mans. El pla de reestructuració de la aerolínia espanyola ha donat peu a una vaga de treballadors que va iniciar-se el dilluns 18 de febrer i que ahir començava la seva segona jornada de reivindicacions. Els prop de 20.000 empleats de la companyia mostren el seu desacord envers els 3.800 acomiadaments previstos i les baixades de sou pertinents.
La companyia aèria pateix una de les crisis més importants de la seva història |
Des d’un bon inici, la companyia aèria va posar èmfasi en insistir en que els dies d’aturades empitjorarien la situació i va fer una crida als col·lectius per desconvocar la vaga al considerar que aquesta només perjudica als seus clients, la seva reputació i els mateixos empleats. Però aquestes paraules no van ser escoltades per les milers de persones que veuen com es contempla la possibilitat d’un ERE que acabaria amb el 19% de la plantilla.
Una
vaga anunciada
El conflicte no s’inicia ara,
sinó que ve de més enllà. Els sindicats amb representació a Iberia –UGT, CCOO,
USO, Asetma, Sitcpla i CTA- ja van donar el primer avís amb la convocatòria de
vaga prevista pel desembre de 2012. El portaveu del sector aeri de UGT,
Francisco Rodríguez, va explicar en varies ocasions que les aturades es
realitzaven contra l’acomiadament innecessari de treballadors i per exigir un
pla de creixement de la companyia que garantís el futur dels llocs de treball.
Tot i no arribar a cap acord establert, per aquell llavors els sindicats van
desconvocar la vaga al·legant que preferien “no prendre com a víctimes als
ciutadans” en dates tan properes al Nadal, però ja advertien de que si la
situació no canviava les manifestacions serien imminents.
La carència d’accions per part d’Iberia
i l’agreujament de la situació provocat pel pla presentat per la direcció va
fer que, finalment, aquest passat febrer es convoquessin 15 dies d’aturades entre
el 18 i 22 de febrer, el 4 i el 8 de març i el 18 i el 22 de març. Tot i aquest
plantejament inicial, però no es descarta que la vaga pugui prolongar-se fins a
Setmana Santa depenent de quina sigui la situació.
Primeres reivindicacions
Del 18 al 22 de febrer es van dur
a terme els primers dies d’aturades. A més d’Iberia, desencadenant d’aquesta
protesta, Vueling, Air Nostrum i Iberia Express també es van veure afectades
per les reivindicacions. La primera setmana de vaga contra el pla d’ajustament
va concloure divendres amb centenars de vols cancel·lats, desenes de viatgers
afectats, concentracions en els aeroports i cap pas endavant en la negociació.
En aquesta primera jornada es van cancel·lar un total de 1.220 vols.
Manifestants en contra del pla de reestructuració d'Iberia |
L’únic assoliment derivat
d’aquestes protestes inicials que es va treure en clar, va ser l’acceptació per
part de la direcció d’Iberia i els representants dels treballadors d’establir
un mediador en el seu conflicte després de varies reunions fallides entre
ambdues parts. L’encarregat de dur a
terme aquesta tasca és Gregorio Tudela, catedràtic de Dret del treball de la
Universitat Autònoma de Madrid. Ell mateix destacava la necessitat d’arribar a
un pacte entre la direcció i els treballadors tenint en compte que el sector
aeri és molt important per Espanya i per a la seva economia.
Els sindicats van considerar que
la designació d’un mediador era un pas lògic abans d’adoptar mesures més
dràstiques si el conflicte a la aerolínea segueix sense solucionar-se, com va
ocórrer al 2012 en el conflicte entre la companyia i els seus pilots per la
creació d’Iberia Express. Tot i així, però, els representants dels treballadors
mantenen la convocatòria de quinze jornades de vaga en protesta contra el pla
de reestructuració a causa de la postura adoptada pel conseller delegat d’Iberia,
Rafael Sánchez-Lozano. Aquest va assegurar que la mediació no modificaria els
terminis de la negociació i que si aquesta no finalitzava abans del 14 de març,
Iberia aplicaria l’expedient de regulació de treball de totes maneres.
Segona
jornada d’aturades
A la espera de que Gregorio
Tudela presenti la seva proposta, la segona setmana de vagues ha començat
aquest dilluns amb normalitat. Als sindicats de treballadors de terra i de
tripulants de cabina que ja van parar els dies de febrer, es sumen aquesta
setmana els pilots de Sepla. Entre el 4 i el 8 de març, el grup d’Iberia
cancel·larà al voltant de 1.300 vols, dels que 400 corresponen a la aerolínea
de capçalera, 100 a Iberia Express, 316 a Vueling i 434 a Air Nostrum.
Pel moment, els serveis mínims,
que protegeixen el 100% dels vols a Canàries, Balears i Melilla, el 50% dels
internacionals i els nacionals de més de 500 quilòmetres i el 25% dels
nacionals de menys de 500 quilòmetres, es compleixen i no hi ha complicacions. A
més, pel moment la companyia ha reubicat a 38.000 dels 40.000 passatgers
afectats pels aturs d’aquesta setmana, i els 2.000 que no han pogut ser
acomodats podran optar per canviar la data del bitllet o sol·licitar un reemborsament.
La xifra és inferior a la de 70.000 de la primera setmana de vaga. En això
influeix el fet de que els viatgers hagin tingut més temps per evitar agafar un
vol els dies indicats i que la companyia aèria tendeixi a anular els vols amb
menor ocupació.
Danys
col·laterals
Igual que Vueling, Air Nostrum i
Iberia Express pateixen les conseqüències de la protesta pel fet de que Iberia
els ofereix serveis d’assistència a terra, 120 companyies aèries més en els
aeroports espanyols es troben a la mateixa situació. Entre elles trobem las
alemanyes Lufthansa, Air Berlin i German Wings, la irlandesa Air Lingus, Air
China, la colombiana Avianca o la turca Turkish Airlines. Aquesta última s’ha
vist obligada a cancel·lar 16 vols durant aquesta setmana, sis d’ells entre
Barcelona i Istanbul i deu més entre Madrid i la ciutat turca.
Poca
repercussió a la borsa
Sorprenentment, tot i anunciar
pèrdues de casi 1.000 milions d’euros causades pel pla de reestructuració
d’Iberia, el “holding” Iberia-British (IAG) encapçalava aquest dilluns les
pujades de la borsa de Madrid al aconseguir un increment del 5,45% a les
primeres hores d’obertura.
Pujada del valor dels títols de la companyia |
Malgrat la situació actual, els
títols de la companyia van tancar el 2012 en els 2,23 euros per títol i
en aquest moment cotitzen a 2,76 euros. Això significa que en poc més de dos
mesos les accions s’han revaloritzat un 19,2%. El preu màxim que han cotitzat
aquestes accions és de 3,31 euros. És paradoxal que aquesta pujada es doni al
mateix temps que els esdeveniments succeïts provoquen una de les situacions més
complicades de la història de la aerolínia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada