diumenge, 3 de març del 2013

La importància d’un congrès de rècords


La Fira suposa un impacte molt positiu per a l’economia catalana



El Mobile World Congress d’enguany passarà a la història per ser l’edició que, fins ara, més rècords ha batut, començant per l’assistència de públic i acabant pel nombre de mitjans de comunicació acreditats. Les dades oficials de l’organització situen al voltant de 72.000 les persones que van poder gaudir d’aquest congrés, considerat el més important de la telefonia mòbil del món, a finals del mes de febrer passat. De fet, les xifres superen el rècord aconseguit l’any passat i també l’assistència que esperaven els mateixos organitzadors, la GSM Association.

L'edició del MWC 2013 bat rècords



El Mobile World Congress en xifres

Per primera vegada, les noves instal·lacions de la Fira de Barcelona, a la Gran Via de l’Hospitalet, obrien les portes a aquest esdeveniment mundial. Un altre rècord superat: l’ocupació de 94.000 metres quadrats d’exposició que permeten, als visitants, moure’s en un lloc un 21% més gran que les edicions anteriors. D’aquesta manera, el MWC d’aquest any ha pogut oferir nous espais de reunió, més lloc per seure, més zones habilitades per menjar i més punts de connexió wifi. I si tot això no fos suficient, el congrés d’enguany ha sigut també més sostenible gràcies a l’ús d’energies solars i als 18.000 panells instal·lats per reduir el consum d’electricitat un 31%.


Impacte positiu

280 oradors, 40 sessions de conferències, més de 140 països i organitzacions internacionals representats per les seves delegacions oficials i 3.400 mitjans de comunicació acreditats. El que dèiem: xifres de rècord. Uns números que s’assoleixen en un context molt esperançador per aquest tipus de negocis. De fet, ja és una realitat que avancem cap a una “vida connectada”. Almenys, això pronostica el conseller delegat de la GSMA, John Hoffman, que va afirmar que “si actualment hi ha 7.000 milions de telèfons al món i 3.500 milions de persones amb accés a internet, al 2020 hi haurà 25.000 milions d'aparells electrònics connectats a la xarxa”.

John Hoffman, conseller delegat de la GSMA

A tot plegat s’hi ha de sumar, a més, l’impacte econòmic de la fira, que ha augmentat en 19 milions d’euros respecte l’any passat. Els motius d’aquests guanys els trobem alhora en el creixement de l’assistència i en l’augment d’empreses expositores. Els milers de visitants provinents d’uns 200 països diferents han deixat a Barcelona i la seva àrea metropolitana prop de 320 milions d’euros. Uns visitants que han fet augmentar la demanda de taxis en prop d’un 30% i que han provocat que l’ocupació hotelera fregués el 100% i multipliqués els preus dels seus serveis. Sense perdre de vista, tampoc, l’impacte que ha tingut aquesta fira en altres sectors econòmics: en el fons, els congressistes eren turistes que s’han passejat per la ciutat de Barcelona, que han consumit oci nocturn i que, evidentment, han omplert restaurants. Tot i així, el congrés de telefonia mòbil d’enguany no ha superat les xifres de llocs de treball temporals de l’edició anterior i s’ha mantingut en els 6.500 aproximats.


Barcelona, punt neuràlgic...

El MWC situa Barcelona com a capital d’un sector que l’any 2012 va arribar a l’1,2 bilions d’euros d’ingressos totals, fet que suposa el 2,2% del PIB mundial. La telefonia mòbil és, també, un sector que la Unió Europea considera important i ho demostra especialment l’anunci d’una subvenció de 50 milions pel desenvolupament de la xarxa 5G. Així ho va fer saber la vicepresidenta de la Comissió Europea i responsable de Telecomunicacions, Neelie Kroes, que va ser present a la fira. L’ajuda econòmica persegueix l’objectiu que el continent europeu se situï com a pioner en aquesta tecnologia que afavorirà la investigació i la creació de llocs de treball.


… i punt d’inflexió

Mentrestant, Barcelona ja ha començat a fer el seu camí en el món de la telefonia des que l’any passat fos batejada amb el nom de “Mobile World Capital”, capitalitat que tindrà com a mínim fins el 2018. Un títol que, segons Hoffman, ha de contribuir de forma directa perquè els mercats recuperin la confiança en Europa: “Barcelona s'ha de convertir en un gran aparador de les telecomunicacions que faci recuperar l'interès de la resta del món per les empreses europees”.

Així doncs, aquesta “oportunitat per sortir de la crisi” l’ha de vehicular, en bona mesura, la ciutat de Barcelona, que té al davant no només una missió, sinó un repte, ja que haurà de permetre desenvolupar un llegat industrial, tecnològic i social al conjunt de Catalunya. Caldrà consolidar iniciatives com la del MWC, que ha de promoure l’impuls de la mobilitat en les empreses, les institucions i, en última instància, la ciutadania del país. Per això, Hoffmann va assegurar que “la fira ha de servir de plataforma a la ciutat per consolidar-la com un punt de negocis”.

Barcelona ja es prepara per l’edició del Mobile World Congress del 2014, la qual comptarà, probablement amb activitats paral·leles que se celebraran a Montjuïc amb l’objectiu d’apropar la fira a la ciutadania. El certamen també variarà una mica les dates per evitar que coincideixi amb l’entrada a l’Any Nou xinès. Una mostra més de la voluntat que té la ciutat de comptar amb tots els actors que hi han participat.


Mireia Biel i Alba Mora


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada