Una demanda
que ve de lluny
La mesura presa
per Renfe no és pas nova, i és que des de l’any 2007 els usuaris de les línies
de la xarxa de rodalia de Barcelona ja compten amb aquesta possibilitat. Una
mesura que s’adoptà ara fa sis anys coincidint amb l’increment de retards i
incidents a la xarxa ferroviària de Barcelona degut a les obres d’arribada del
Tren d’Alta Velocitat (TAV) a la capital catalana. Ara fa poc més de dos anys
la mesura també es va començar a estendre als serveis regionals amb la inclusió
en l’anomenada “devolució Xpress” dels usuaris de la línia R11, que uneix
Barcelona amb Girona, Figueres i Portbou. Una inclusió que es va realitzar
després de les reclamacions que van fer els usuaris de les comarques gironines
amb l’empitjorament del servei fruit en bona part de les obres del TAV de
Barcelona cap a França.
Des del 28 de febrer els usuaris de la xarxa de regionals de Catalunya també poden reclamar la devolució del bitllet en cas de retards superiors als 15 minuts |
Línies problemàtiques
Amb aquest canvi
des d’ara els usuaris de les línies R12, R13 i R14 (Barcelona-Lleida, per
Tarragona, Valls i Manresa), R15 (Barcelona-Reus-Riba roja d’Ebre) i R16
(Barcelona-Tarragona-Tortosa) podran reclamar el retorn del preu del bitllet
mitjançant l’intercanvi per un altre tiquet en cas de patir un retard superior
als 15 minuts en el trajecte realitzat. A aquesta mesura s’hi inclou també el
tram Vic-Puigcerdà de la línia R3 que en la seva condició de servei regional
tampoc disposava del servei de “devolució Xpress”. Tot plegat, un seguit de
línies que acumulen una quantitat destacable de retards donada la condició que
la infraestructura per la que circulen és de les més ineficients del país, amb
molts trams on només existeix una via per a la circulació dels combois.
Tarifes altre
cop amunt amb el nou any
La mesura
aprovada per Renfe representa sens dubte una bona notícia pels usuaris de les
línies ferroviàries catalanes en un context econòmic especialment complicat com
l’actual. Més encara si tenim en compte l’increment que van patir novament les
tarifes de totes les targetes i abonaments de transport públic coincidint amb
l’inici del 2013. A
tall d’exemple, els abonaments de Rodalies i Regionals de Catalunya van arribar
a pujar en alguns casos fins a un 6,82% respecte dels preus del 2012, una xifra
especialment elevada que va suposar que les tarifes arribessin a duplicar
l’ascens de l’IPC interanual (aquest va tenir un ascens del 3,3% entre gener de
2012 i de 2013). Als ascensos aplicats al principi de cada any s’hi ha afegit
en els darrers exercicis les diverses pujades de l’IVA (l’última el passat mes
de setembre) que també han repercutit en el cost de les targetes ferroviàries.
Només al mes de gener passat les tarifes de Rodalies de Catalunya van arribar a ascendir prop d'un 7% en determinats trajectes. |
Les condicions
per a la devolució
Malgrat la
implementació de la devolució del bitllet, convé destacar les condicions
requerides per a percebre el retorn del cost del tiquet. Així, Renfe oferirà
aquest servei de devolució en aquells casos en què els retards puguin ser imputables a la gestió de
la pròpia empresa ferroviària, quedant fora d’aquesta mesura aquelles demores
fruit de condicions meteorològiques adverses, interrupcions sol·licitades per
ordre judicial, evacuació o atenció de persones malaltes o modificacions
programades i comunicades per part de l’empresa.
Els tiquets que
s’ofereixen a través de la “devolució Xpress” poden ser utilitzats per al
mateix recorregut i mateix tipus de tren que el bitllet original en un termini
de 30 dies. Per a facilitar
el retorn del bitllet, Renfe ha habilitat per a les devolucions en els serveis
regionals un formulari de sol·licitud de devolució al web de Rodalies de Catalunya.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada