dimarts, 5 de març del 2013

Renfe estén a tot Catalunya la devolució del bitllet en cas de retards

Des d’aquesta setmana tot aquell qui viatgi en alguna de les línies de Rodalies de Catalunya i pateixi un retard superior als 15 minuts podrà recuperar el valor del bitllet. Així ho ha acordat Renfe, que amb la decisió estendrà al conjunt de línies ferroviàries que opera al país aquesta opció especialment necessària en un context econòmic com l’actual. La prova: només l’any passat es van entregar 287.000 devolucions sol·licitades pels viatgers de les àrees de Barcelona i Girona (zones on ja funcionava el sistema de devolució) que van patir algun retard en el servei que ofereix la companyia ferroviària espanyola.

Una demanda que ve de lluny

La mesura presa per Renfe no és pas nova, i és que des de l’any 2007 els usuaris de les línies de la xarxa de rodalia de Barcelona ja compten amb aquesta possibilitat. Una mesura que s’adoptà ara fa sis anys coincidint amb l’increment de retards i incidents a la xarxa ferroviària de Barcelona degut a les obres d’arribada del Tren d’Alta Velocitat (TAV) a la capital catalana. Ara fa poc més de dos anys la mesura també es va començar a estendre als serveis regionals amb la inclusió en l’anomenada “devolució Xpress” dels usuaris de la línia R11, que uneix Barcelona amb Girona, Figueres i Portbou. Una inclusió que es va realitzar després de les reclamacions que van fer els usuaris de les comarques gironines amb l’empitjorament del servei fruit en bona part de les obres del TAV de Barcelona cap a França.

Des del 28 de febrer els usuaris de la xarxa de regionals de Catalunya també poden reclamar la devolució del bitllet en cas de retards superiors als 15 minuts

Línies problemàtiques

Amb aquest canvi des d’ara els usuaris de les línies R12, R13 i R14 (Barcelona-Lleida, per Tarragona, Valls i Manresa), R15 (Barcelona-Reus-Riba roja d’Ebre) i R16 (Barcelona-Tarragona-Tortosa) podran reclamar el retorn del preu del bitllet mitjançant l’intercanvi per un altre tiquet en cas de patir un retard superior als 15 minuts en el trajecte realitzat. A aquesta mesura s’hi inclou també el tram Vic-Puigcerdà de la línia R3 que en la seva condició de servei regional tampoc disposava del servei de “devolució Xpress”. Tot plegat, un seguit de línies que acumulen una quantitat destacable de retards donada la condició que la infraestructura per la que circulen és de les més ineficients del país, amb molts trams on només existeix una via per a la circulació dels combois.

Tarifes altre cop amunt amb el nou any

La mesura aprovada per Renfe representa sens dubte una bona notícia pels usuaris de les línies ferroviàries catalanes en un context econòmic especialment complicat com l’actual. Més encara si tenim en compte l’increment que van patir novament les tarifes de totes les targetes i abonaments de transport públic coincidint amb l’inici del 2013. A tall d’exemple, els abonaments de Rodalies i Regionals de Catalunya van arribar a pujar en alguns casos fins a un 6,82% respecte dels preus del 2012, una xifra especialment elevada que va suposar que les tarifes arribessin a duplicar l’ascens de l’IPC interanual (aquest va tenir un ascens del 3,3% entre gener de 2012 i de 2013). Als ascensos aplicats al principi de cada any s’hi ha afegit en els darrers exercicis les diverses pujades de l’IVA (l’última el passat mes de setembre) que també han repercutit en el cost de les targetes ferroviàries.

Només al mes de gener passat les tarifes de Rodalies de Catalunya van arribar a ascendir prop d'un 7% en determinats trajectes.

Les condicions per a la devolució

Malgrat la implementació de la devolució del bitllet, convé destacar les condicions requerides per a percebre el retorn del cost del tiquet. Així, Renfe oferirà aquest servei de devolució en aquells casos en què els retards puguin ser imputables a la gestió de la pròpia empresa ferroviària, quedant fora d’aquesta mesura aquelles demores fruit de condicions meteorològiques adverses, interrupcions sol·licitades per ordre judicial, evacuació o atenció de persones malaltes o modificacions programades i comunicades per part de l’empresa.

Els tiquets que s’ofereixen a través de la “devolució Xpress” poden ser utilitzats per al mateix recorregut i mateix tipus de tren que el bitllet original en un termini de 30 dies. Per a facilitar el retorn del bitllet, Renfe ha habilitat per a les devolucions en els serveis regionals un formulari de sol·licitud de devolució al web de Rodalies de Catalunya.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada