Negocis de nova creació s'atreveixen a néixer com a solució a la crisi de l'economia espanyola
Emprenedor és aquell qui posa en marxa un activitat empresarial i és capaç
de resoldre reptes i afrontar accions atzaroses. I jove és qui es troba en
plena joventut, que té poca edat. Amb tot, què suposa ser un emprenedor jove a
Espanya? La definició no es troba en els diccionaris, però l’actualitat va
plena de notícies que ens expliquen la situació actual dels qui s’atreveixen a
fer ús de la seva creativitat i començar una empresa des de zero. No ho tenen
fàcil. Espanya passa per temps complicats i l’emprenedoria apareix com una bona
solució a l’alta taxa d’atur.
El número d’emprenedors es dispara
Una nova cultura
emprenedora està naixent a Espanya empesa per la necessitat de buscar
alternatives a un sector laboral que fa temps que fluixeja. Per cada empresa
que tanca, se n’obren unes altres quatre i aquesta estadística resulta una dada
per a l’optimisme. Les xifres de BusinessInFact especifiquen que
entre el gener i el novembre de l’any passat varen aparèixer 80.000 empreses de
nova creació, mentre que varen ser 20.000 les que es van veure obligades a
tancar. I això suposa un 6% més d’emprenedors a Espanya, però un 15% més
d’empreses tancades respecte l’any 2011.
La figura de l'emprenedor espanyol: home, adult i de renda alta / Font: www.readyforventures.com |
Malauradament no totes les
dades són tan favorables a l’entusiasme. L’Indicador de Confiança Empresarial Harmonitzat preveu un any
2013 poc esperançador pels interessos dels empresaris més creatius, ja que
gairebé la meitat dels enquestats veu el futur amb pessimisme. D’altra banda,
aquesta mateixa setmana s’ha sabut que el nombre d’autònoms espanyols ha
baixat, situant-se a les xifres del febrer del 2006: gairebé 3 milions de
treballadors autònoms. Mentrestant, la quantitat d’aturats també creix,
assolint un trist nou rècord (més de 5 milions de parats), i les grans
multinacionals protagonitzen les dades de destrucció d’ocupació.
Llei i ajudes
Actualment a Espanya no
existeix cap llei que controli i afavoreixi l’emprenedoria. El govern del
Partit Popular va prometre una regulació legal per donar suport als emprenedors
per tal de reactivar l’economia i que aquests empresaris fossin més competitius.
La Confederació Espanyola de Joves Empresaris segueix insistint en la
necessitat que el govern creï una llei que es concreti en unes “quotes
obligatòries per a realitzar préstecs a les empreses, a les entitats que hagin
rebut diner públic per a sanejar els seus comptes”. Just al pol oposat es troba
l’emprenedor Salim Ismail: “El marc legal espanyol no facilita el fracàs i és
necessari”, que reclama el fet de fracassar com una fase més del procés de
creació d’una nova empresa.
La ministra d’Ocupació, Fátima Báñez, va anunciar una nova mesura per
fomentar la creació d’empreses i per igualar les oportunitats entre els menors
de 35 anys. L’Estratègia per a l’Emprenedoria i l’Ocupació permetrà que durant
sis mesos aquests joves emprenedors només paguin 50 euros mensuals en
cotitzacions. Caldrà saber, però, si aquesta estratègia també comportarà la
rebaixa de cotitzacions en els contractes per a joves. L’associació pels joves
empresaris considera bones però insuficients les darreres propostes del Consell
de Ministres, ja que la “tarifa plana” tan sols un estalvi total de 780 euros
per jove emprenedor. D’altra banda, aquells que siguin autònoms seguiran
comptant amb el marge de cinc anys per abonar els seus deutes amb la Seguretat
Social.
Ajudes als emprenedors joves espanyols / Font: ABC |
En concret són cinquanta les mesures per
afavorir l’ocupació jove, el finançament de pimes i autònoms i els suports
fiscals a la iniciativa emprenedora. El decret-llei ja ha entrat en vigor i
preveu guanyar un total de 30.000 autònoms de cara al 2016, que es donin d’alta
al Règim Especial del Treball Autònom. També s’espera que uns 80.000 autònoms a
l’any puguin beneficiar-se d’unes mesures que suposaran un cost de 3.500
milions d’euros, el 32% del qual serà costejat pel Fons Social Europeu. Fora de
l’àmbit del govern, existeixen altres ajudes pels emprenedors catalans i espanyols.
Empreses privades com Vodafone compte amb ‘Salón MiEmpresa’, un pla per
emprenedors i ofereix formació, atenció i assessorament personalitzats a futurs
empresaris que passen a tenir una bona oportunitat per entrar al mercat.
Emprenedor, jove i espanyol
La figura de l’emprenedor espanyol es dibuixa, generalment, com un home d’uns trenta anys amb estudis
universitaris i amb un nivell de renda alt. Recentment, les dones, els joves i
els majors de 50 anys han vist augmentada la seva presència en la creació de
projectes empresarials. Els catalans encapçalen l’engegada de nous negocis:
Catalunya té un pes del 24,5% en l’emprenedoria espanyola i cinc de cada set
empreses de nova creació a tenen la seva seu a Barcelona.
L’emprenedor ha rejovenit el seu perfil des de l’inici de la crisi econòmica.
Les darreres dades de desocupació entre els joves expliquen aquesta tendència. De la mateixa manera, són cada vegada més
els qui s’aventuren a entrar al món empresarial sense tenir titulació
universitària. Alertats per aquesta darrera notícia, José Ignacio Wert,
ministre d’Educació, i José Manuel Soria, ministre d’Indústria, van subratllar
a finals del febrer passat la necessitat d’una major connexió entre la formació
universitària i el treball. Espanya ha engegat aquest mes març un programa
anomenat “Emprenedor Universitari”, que oferirà cursos extracurriculars i
gratuïts a 2.000 alumnes de màster de 47 universitats espanyoles.
10 passos i 28 dies. Aquest és el termini mitjà que triga una empresa
espanyola en posar-se en funcionament per primera vegada i el cert és que es
necessita passar per la gran quantitat de burocràcia requerida per començar un
nou negoci. Ho diu el rànquing Doing Business 2013, un informe que registra la facilitat per fer negocis en 185 països
diferents. Espanya se situa en la posició 136ena, just per sota de Zambia, de
manera que molts joves espanyols decideixen marxar a l’estranger a provar sort.
Així, els Estats Units sembla ser el país que més reconeix les idees proposades
pels emprenedors d’Espanya.
El somni americà
Al nord de Califòrnia, als Estats Units, hi ha una regió anomenada Silicon
Valley, l’epicentre mundial de les empreses tecnològiques, especialment les
companyies d’ordinadors i de programació. Un total de 200 emprenedors de tot
Espanya competiran els propers mesos per portar els seus projectes a Amèrica
mitjançant la iniciativa ‘GoToSiliconValley’, ideada per fomentar la cultura
emprenedora entre els espanyols. La final nacional d’aquesta competició se
celebrarà el proper mes de novembre a Madrid i el guanyador gaudirà d’una
setmana pagada a Silicon Valley. ‘GoToSiliconValley’ obre les portes a
qualsevol tipus de projecte, la idea de negoci del qual es trobi en qualsevol
fase. L’objectiu és donar-se a conèixer i projectar el talent dels participants
a nivell internacional. És, a més, una molt bona manera de captar inversors per
les noves empreses, ja que els projectes seran presentats davant d’inversors
privats, els membres més reconeguts de l’ecosistema emprenedor i qualsevol
ciutadà que s’hi vulgui acostar.
Silicon Valley és la meca de qualsevol emprenedor. Sembla que anar fins a
San Francisco és sinònim de triomf, però la realitat mostra que no sempre és
així i que molts emprenedors que hi peregrinen tornen a casa sense haver
aconseguit els resultats desitjats. “Silicon Valley no solucionarà els teus
problemes ni et portarà a l’èxit només perquè t’estableixis allà. A més, és un
lloc amb uns costos elevadíssims, així que caldrà plantejar-se vàries coses
abans d’anar-hi”. Així s’expressa el periodista i emprenedor Miguel Ángel Díez
Ferreira, conegut per la seva llarga trajectòria lligada al món digital i de
les noves tecnologies. Díez Ferreira afegeix que “Silicon Valley no és la solució
als teus problemes”, ja que és difícil guanyar-se als inversors i fer-se un
lloc entre els mitjans digitals més influents del planeta.
Silicon Valley, el bressol de la tecnologia / Font: www.lavidawifi.com |
Hi ha, emperò, alternatives a Amèrica que els emprenedors espanyols caldria
que també tinguessin en consideració: Xina i Mèxic. El país asiàtic, malgrat
l’idioma, presenta una immensa quantitat de nínxols de mercat i, per tant,
bones oportunitats que els joves espanyols a l’atur podrien aprofitar. És
especialment indicat pels empresaris del món d’Internet i les connexions mòbil.
D’altra banda, Mèxic és també una gran ocasió per aquells que busquen començar
des de zero. El país asteca, en aquest cas, resulta un bon lloc pels
treballadors dels sectors de la consultoria i l’assessoria que desitgin
emprendre en un mercat que no sigui l’espanyol.
La cara de l’èxit: atrevir a atrevir-se
El programa de ‘LaSexta’ Salvados,
presentat per Jordi Évole, va oferir, fa pocs dies, un reportatge sobre la
situació emprenedora actual. S’explicava el cas de la iniciativa ‘Jóvenes
Sobresalientes’, que ha aconseguit que un diari dediqui un espai setmanal a
presentar projectes d’emprenedors. La idea neix del blog homònim, encapçalat per dues estudiants catalanes de Periodisme, Anna Pacheco i
Andrea Gómez, i que dóna la possibilitat als de la seva generació a donar-se a
conèixer: “Demostrarem que hi ha joves que s’impliquen, que lluiten i busquen
un lloc en aquesta societat competitiva. Ments brillants. Però no pel nombre de
deus acumulats a l’escola. Sinó per l’afany d’arribar lluny, sense perdre de
vista els seus somnis. Sabent el que volen i demostrant que, amb ganes i
voluntat, un pot arribar on es proposi”. Una iniciativa similar és la que
proposa ‘Nous Pioners’ i amb el suport de la Radiotelevisió Valenciana (RTVV).
Iban Borràs, Germán Domínguez, Manuel Soler i Álvaro Verdoy són els noms de
joves emprenedors espanyols que s’han atrevit a atrevir-se en moments de crisi.
Verdoy té 21 anys i és el més jove de l’associació ‘Reset Spain’, que van crear
per “crear un nucli d’experts d’alt nivell que assessorin a emprenedors i que
aquest coneixement es comparteixi”. Actualment estudia i treballa a l’estranger,
a Irlanda. El seu company, Borràs, assegura que a Espanya “l’emprenedor està
sol” i que cal convertir-lo en un heroi.
Joves emprenedors que s'atreveixen a atrevir-se / Font: El Mundo |
A Catalunya, Pau Garcia-Milà i Marc Cercós representen perfectament la cara
de l’èxit. ‘EyeOS’ és l’empresa tecnològica que varen fundar junts fa més de
sis anys i que actualment és líder en el mercat del cloud computing. És “un dels majors projectes de codi obert a
Europa amb més d’1 milió de descàrregues i comunitats en tot el món”. Cercós,
a més, ja comença a ser reclamat per grans empreses com Google, que li ha obert
les portes dels Estats Units. Després de triomfar amb només 17 anys, el jove
català ha creat un aplicació per ordenar i compartir els arxius que l’usuari té
emmagatzemats a serveis com Dropbox, Google Drive o Mega.
L’Associació Espanyola d’Emprenedors amb Discapacitat, un cas digne d’exemple
Endinsant-nos en el món de l’emprenedoria trobem un exemple mereixedor de
la nostra consideració. L’Associació Espanyola d’Emprenedors amb Discapacitat –
“Sí Podemos” va fundar-se l’any 2011 amb el vist-i-plau de “la firma i el
compromís de vint-i-quatre socis fundadors amb diversos tipus de discapacitat i
provinents de ciutats i sectors d’activitats diferents”. Pretén defensar i
fomentar els interessos del col·lectiu de discapacitats que vulguin encetar un
nou negoci en qualsevol faceta professional.
Juntament amb la Facultat de Ciències del Treball de la Universitat de
Granada van firmar el passat mes de gener un conveni de col·laboració per
promoure l’emprenedoria com una opció més a la inserció laboral i el
desenvolupament professional de les persones que pateixen algun tipus de
discapacitat. Ambdues institucions tenen, entre els seus objectius, “la creació
i difusió de llocs laborals que impliquin la incorporació de les persones amb
discapacitat en el mercat de treball”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada