diumenge, 10 de març del 2013

Somnis particulars, productes multitudinaris



El micromecenatge creix, permet finançar projectes petits i contribuir a l’expansió de la cultura


“La música, a hores d’ara, és una inversió de futur”, assegura Carles Camós amb els ulls plens d’il·lusió. Aquest teclista d’Acousters, un grup jove, de només any i mig de vida, denota una ambició incansable. Com créixer? Com tirar endavant un producte musical? “El poder de les discogràfiques fa que als projectes minoritaris els costi més obrir-se camí si no tenen els canals de promoció que aquestes empreses ofereixen”, explica en Carles, que conjuntament amb els altres quatre components del grup – la Marta Pérez, en David Abad, l’Albert Ramos i en Gerard Parés – gravarà el seu primer disc, un recull de dotze cançons de música pop folk amb pinzellades d’altres estils.

Joan, Adrià i Jonàs Sala. Són pare i fills, respectivament: tres noms que van unir els seus camins professionals quan la seva vocació s’havia separat ja feia anys. Són un biòleg, un historiador de l’art i un físic que van decidir embarcar-se en el viatge de crear l’empresa Verkami. El juliol del 2010 van importar el ‘crowdfunding’ nord-americà a Espanya, un mètode de finançament basat en les microaportacions. Joan Sala recorda el naixement del negoci: “No hem inventat res, només vam agafar la idea de Kickstarter als Estats Units”. La plataforma nord-americana permet autogestionar projectes culturals a través de petites donacions econòmiques. “Ens agradava tant pel consumidor com per l’artista”, diu Sala, que afegeix que “creiem que és una manera diferent de contribuir a la cultura perquè es tracta de donar suport a algú per fer realitat la seva producció i el que aporta diners acaba formant part del mateix projecte.”

És així com micromecenatge i cultura, o, en aquest cas, Verkami i Acousters, es van donar la mà per fer realitat el seu somni. “Sí, és un mètode de finançament que poca gent coneix, però que et dóna la possibilitat de créixer a poc a poc. Per petita que sigui l’aportació, a nosaltres ja ens ajuda”, remarca en Carles. Es tracta, doncs, d’un cercle viciós, d’un teva-meva que manté contentes les dues parts. Al que dóna i al que rep.

Així funciona el micromecenatge

Verkami és una plataforma de ‘crowdfunding’ destinada a tots aquells artistes que volen tirar endavant un projecte. Tanmateix, l’empresa té una particularitat i és que només accepta propostes relacionades amb l’àmbit cultural. Sala ho justifica dient que “és on creiem que nosaltres funciona. No només vas a buscar finançament, és una altra forma d’oferir i de consumir cultura”. A més a més, els seus fundadors imposen una altra condició: que el projecte sigui creatiu. I per creativa, la forma de finançament que proposen. Els artistes aposten per la seva idea i Verkami l’accepta. A partir d’aquí comença una cursa a contrarellotge que dura fins a quaranta dies. En aquest termini, el projecte ha de recaptar el 100% del pressupost demanat mitjançant microaportacions fetes pels mecenes, és a dir, persones que donen diners perquè la idea d’aquests creadors tiri endavant. En cas que no s’aconsegueixi, el mecenes rep de nou la xifra de diners invertida. Sala reitera que és un procés novedós que “canvia l’ordre en què es fan les coses. En comptes d’esperar per comprar un producte, el mecenes anticipa els diners a l’artista perquè pugui produir-lo alhora que se li diposita la confiança en allò que està realitzant”.  

Mecenatge, un concepte històric
El mecenatge, en la seva forma més pura, va aparèixer en el període del Renaixement. Els artistes d’aquella època no rebien un pagament econòmic immediat, però sí que se’ls donava menjar i un sostre per part del mecenes, cosa que convertia la relació en idíl·lica i fraternal. Com a forma d’agraïment, l’artista premiava el seu mestre fent-lo aparèixer en la seva obra d’art.

En l’actualitat, també podem observar aquest vincle entre financer i artista. El sistema econòmic permet afegir-se i interessar-se per un projecte artístic. El seguiment d’aquestes idees dóna l’opció a participar-hi, de manera que una persona aliena, el mecenes, podrà realitzar la seva aportació per ajudar l’artista a tirar endavant la seva proposta. A canvi, en funció dels diners invertits, el mecenes rep una recompensa, que pot anar des d’aparèixer als títols de crèdit d’una pel·lícula, fins a aconseguir un concert privat.

Ara bé, Acousters sabia que la seva base social seria l’ingredient màgic per aconseguir el seu propòsit. En Carles afirma que “demanàvem ajuda per reforçar i el que realment ens va sobtar va ser la quantitat de gent que va apostar a cegues per nosaltres. Molta gent que no coneixem de res ha posat els seus 5 i 10 euros. Tot això, per nosaltres, és or”. 

Els integrants del grup Acousters
En Jordi Verdaguer és amic del grup i ha anat seguint el projecte d’Acousters a través de les xarxes socials, fins que un dia va topar amb la proposta del micromecenatge. “Crec que és la manera que els músics puguin créixer i apostar per la seva feina”, assegura en Jordi. A més a més, argumenta que “eren amics meus i sabia que tenien il·lusió, de manera que vaig decidir ajudar-los, donar-los una empenta”. Aquestes donacions, com diu en Carles, són com un tresor, encara que els diamants apareixen en petites quantitats i de la mà de persones com en Jaume Colillas, que es defineix com un melòman dels discos i que en compra tants com pot: “Jo he fet una petita aportació que exponencialment sé que els ajuda molt. Igualment, la recompensa d’aquesta acció és molt gran en comparació al que s’ha invertit”. A banda de rebre les seves respectives recompenses, tant en Jordi com en Jaume han pogut seguir el procés de gravació dia a dia, entrant en un territori fins avui desconegut pel públic. La cultura a l’abast de tothom i amb un plus afegit pels mecenes, el de gaudir col·laborant en crear-la. Una creació, la d’aquesta formació, que veurà la llum a finals de febrer, quan el disc surti a la venta i el 13 d’abril es presenti en un concert a la Casa de la Cultura de Girona.

Donar, rebre i de retruc, promocionar cultura
Tanmateix, un altre dels factors que farà créixer aquest model de finançament és la proximitat amb què se segueix l’evolució dels treballs finançats. Músics, com els Acousters, han respòs mitjançant les xarxes socials a tots aquells que els segueixen i a qualsevol que s’hagi convertit en mecenes. Però no només això, sinó que, mentre alguns apareixeran als agraïments del disc, d’altres han tingut l’oportunitat d’anar a l’estudi de gravació i els més afortunats – que han aportat 250 euros – rebran un concert privat. En Carles creu en aquest mètode, no només per l’ajuda que suposa per ells, sinó també perquè “hi ha gent que té ganes d’invertir en cultura i confiar en nosaltres també fa que sigui aquesta mateixa gent la que decideixi quins grups poden ser al panorama musical actual”. Aquesta afirmació és categòrica, però no és en va, ja que explica que “ gent que fa bona música n’hi ha moltíssima, el que passa és que acaben despuntant aquells que han tingut més sort i més recursos. En canvi, d’aquesta manera, és la mateixa gent la que ens ajudarà a créixer. Potser serà la manera que al mercat hi hagi més varietat.”

Transparència total
Esquema de funcionament
Una de les característiques més destacables del micromecenatge és, segons Lluís Bonet, professor del Màster en Gestió Cultural de la Universitat de Barcelona, que “el finançament col·laboratiu realitzat a través de plataformes virtuals especialitzades afegeix a les virtuts del petit mecenatge de proximitat tres factors substancials: multiplica la visibilitat, amplia l’impacte territorial i fa molt més transparent el conjunt del procés, perquè explica els objectius de la proposta, del model de gestió i el perquè es faran servir aquests diners”. Igual que apuntava Sala, codirector de Verkami, Bonet afirma que la base social és important, però que “cal tenir en compte que una operació d’aquestes característiques requereix d’una intensa i ben planificada campanya de comunicació que mantingui a l’expectativa de l’èxit les xarxes de relació dels promotors de la iniciativa”. 


Des de la música per la cultura
Els Acousters han fet realitat el seu somni i editaran el seu primer treball. En l’edició, el grup ha comptat amb la participació de formacions com la del cantautor Cesk Freixas, que fa uns quants anys ja va utilitzar Verkami per publicar el seu quart treball. L’intercanvi amb el públic i la transparència del procés és el que més motiva aquests músics i artistes que volen vendre un producte, encara que ja estiguin més consagrats en el panorama actual. No sempre s’endinsen en el mercat del ‘crowdfunding’ per promocionar-se, sinó també per arribar més directament a l’audiència.

El cantant Cesk Freixas
Avui en dia, la música omple gran part de la vida de molta gent. Aquella lletra que ens fa reflexionar o aquella melodia que ens posa de bon humor són ingredients culturals: “Les cançons ens permeten treballar la cultura. I el ‘crowdfunding’ ens permet treballar-la amb més coherència, tocant de peus a terra, i amb ple contacte amb el públic”, explica en Cesk. Va demanar 7.500 euros, quantitat que va aconseguir recollir amb només cinc dies. Al final del termini n’havia recaptat 10.847, una xifra possible gràcies a l’aportació de 500 persones. 

Des de Verkami expliquen que el nombre de projectes finançats a través del micromecenatge augmenta, tanmateix, encara no eclipsa altres opcions tradicionals com les subvenciones o els crèdits que donen les entitats financeres. I això és el que, precisament, en Cesk denuncia: “L'abús de poder que ha fet la indústria discogràfica en relació a l'edició de treballs discogràfics ha provocat que el sector musical visqui una crisi gegant, que ja va aparèixer molt abans que la crisi econòmica actual. Aquest abús va provocar una especulació en els preus de venda dels discos, amb infinitat d'intermediaris que volien quedar-se una part del pastís amb beneficis massa elevats.”

La cultura té molta vida per endavant. La partitura de la història l’escriuen els mateixos músics que, cada vegada més, decideixen apostar per l’autogestió. El naixement de les noves tecnologies permet recórrer nous camins. Uns camins que uneixen artistes i públic i que apropen l’obra i el consumidor. Conèixer ens fa créixer i si la cultura ha de diferenciar les societats d’un món interconnectat i cada vegada més uniforme, opcions com la del micromecenatge poden suposar una alternativa a tenir en compte en el mercat musical.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada